fredag 24 februari 2012

Jitterbuggare

Vet ni vad jitterbuggare är? Om inte så är det kanske inte så konstigt eftersom jitterbuggare var något man ägnade sig åt att baka på 40-talet, och verkar ha fått sitt namn från en tidstypisk dans. Denna arlakväll var det dags för oss att bekanta oss med fenomenet, genom att baka jitterbuggare med kardemumma. Men först skulle det bli en hederlig gammal gulaschsoppa, och dessutom för åtta personer fast vi bara var fyra. Så mat fanns det så det räckte och blev över denna kväll.

Jag ägnade mig åt gulaschsoppan medan Anneli bakade jitterbuggare. Att laga soppa visade sig tämligen enkelt, undantaget ett frenetiskt hackande av paprika och lök. Vad löken beträffar hade jag välbehövlig hjälp av min alligator, annars hade det nog gråtits en del tårar i köket misstänker jag.
Soppan serverades med en liten klick bestående av creme fraiche, persilja och vitlök. Och så rödvin såklart.



Det här var en soppa som gick hem hos de flesta av oss. Den var matig och god, och creme-fraicheklicken gjorde den ännu bättre. Några av oss tyckte dock att den kunde ha varit lite mer mustig och smakrik än den faktiskt var.





Lena:

Anneli:

Arlamannen:

Mr Arla:


Att laga jitterbuggare visade sig vara lite trixigt, en mördeg skulle fyllas med maräng och rullas ihop till rulltårta, något som visade sig svårt eftersom marängen tenderade att flyta ut. Men lika goda blev jitterbuggarna för det, tyckte vi. Små trevliga hembakta kakor äter man ju inte direkt varje dag. "De var inte lika goda som finska pinnar" tyckte dock Arlamannen och berättade om ett tillfälle då han som barn åt upp en hel GB-glassburk fylld med finska pinnar på några timmars tid. Själv föredrar jag nog bondkakor allra helst, framför allt min mammas, som hon har havregryn i. Men buggarna gick inte av för hackor de heller tyckte jag! Kardemummasmaken bröt av fint mot den sega marängen. Inte dumt alls. Men betygen blev blandade.

Anneli:

Lena:

Mr Arla:

Arlamannen:




Under måltiden pratade vi även om helgens filmkväll, och filmförslag som Tillbaka till framtiden, Måndag hela veckan och 9-to-5 kom på tal. Och kanske några Jitterbuggare på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar